wtorek, 10 lutego 2015

 
inna grupa naukowców – Nathaniel Baum-Snow - Loren Brandt
J. Vernon Henderson - Matthew A. Turner i Qinghua Zhang
autorzy pracy "Roads railroads and decentralization of Chinese cities" –
oceniała intensywność przemieszczania się mieszkańców
wielkich miast chińskich w latach 1990–2010 -
użyli wszelkich możliwych map i danych
analizowali m.in. zdjęcia satelitarne z różnych okresów
obserwując natężenie świateł po zmierzchu i mierząc
w ten sposób aktywność mieszkańców
po oddaniu do użytku nowych autostrad i szlaków kolejowych (...)
według szacunków tej grupy każda średnicowa (tj. przecinająca miasto)
droga szybkiego ruchu powoduje że na obrzeża przenosi się
przynajmniej 5 proc. ludzi zamieszkujących dotychczas centralne obszary miast
obwodnice w kształcie pierścienia powodują przenosiny aż 20 proc. ludzi
każda średnicowa linia kolejowa "wynosi" 26 proc.
przemysłowego PKB poza centrum metropolii
zaś nowe drogi obwodowe powodują że na peryferie
przenoszone są wytwórnie i warsztaty wytwarzające
dodatkowe 50 proc. przemysłowego PKB -
na bodźce przewozowo-komunikacyjne reaguje przemysł lekki i średni
zakłady wytwarzające produkty i urządzenia wielkogabarytowe
(o małej wartości przypadającej na 1 kg wagi)
są nieczułe na udogodnienia transportowe
z punktu widzenia zmiany lokalizacji wytwarzania PKB
najmniej skuteczne są miejskie autostrady średnicowe

obserwatorfinansowy.pl